torsdag 27 juli 2017

Knasen nr 15 2017


Helt klart har Knasen-tidningen börjat komma något på spåren. Nu har jag packat undan tidigare årgångar så jag kan inte riktigt kolla hur långt bak det här sträcker sig, men låt mig förklara lite närmare.

En serietidning som innehåller humorserier av det här slaget blir lätt lite tjatig av en väldigt enkel anledning. Speciellt för någon som mig som gärna sitter och läser tidningen rakt igenom i ett svep. Kanske till och med några tidningar på en gång.
 Och det är när det blir alldeles för många sidor av samma serie. Det blir tjatigt och man skummar lätt snabbt förbi då det blir för mycket av samma vara. 
Skall man läsa en och samma serie så bör man införskaffa fina samlade böcker där man kan ta och i egen takt läsa just den serie som boken avhandlar.


Nu för tiden har tidningen Knasen flertalet serier. Och bara några få sidor av varje. Kanske hade man kunnat köra konceptet med 1-2 sidor per serie och i varje nummer ha några fler sidor av en biserie, som roterar. Följande serier med antal sidor representerade i detta nummer finner ni nedan:

Knasen 21 sidor - blandade årgångar, strippar och söndagssidor.

Hagbard  5 sidor (Skulle vara kul om man kunde köra en sida med Dik Brownes tidiga strippar)

Betty  4 sidor (Fantastisk serie som jag bara gillar mer och mer. Skulle göra sig bra i en extra bilaga så som Pondus-tidningen ofta kör med)

Hjalmar 2 sidor (Verkar gå i nästan alla tidningar. Men en helt ok nutida serie)

Rödöga 5 sidor (En serie som tagit många år innan jag börjat tycka om den. Skulle kunna vara 2-3 sidor istället)

Sams serie 1 sida. (Utmärkt. Precis så här ska det vara)

Crock 2 sidor (Har inte läst förut så småkul utfyllnad)

BC 1 sida (Den här serien hade klass en gång i tiden. Det hade gärna fått vara lite reprisering istället)

Tundra 3 sidor (En bra nutida skämtrute-serie. Absolut inte mer än 3 sidor)

Zits 4 sidor 



Här under är en underbar stripp, där Generalen briljerar på det sätt när jag gillar honom som allra mest.
 

Klicka för att förstora bilden

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar